Yaz Mevsiminde Ne Yemeli, Nasıl Beslenmeliyiz?
reklam
14 Ağustos 2019
Yaz Mevsiminde Ne Yemeli, Nasıl Beslenmeliyiz?

Yaz Mevsiminde Ne Yemeli, Nasıl Beslenmeliyiz?

Yaz aylarında artan vücut sıcaklığı nedeniyle, beslenmeyle ilgili ihtiyaçlar değişkenlik gösteriyor. Dolayısıyla yaz sıcaklarında sağlığın korunması açısından, seçilecek gıdalardan sıvı tüketim miktarına kadar birçok noktaya dikkat etmek gerekiyor.

Yaz sıcaklarında beslenme alışkanlıklarında yapılan belirli değişiklikler, sağlıklı beslenme açısından büyük önem taşıyor. Konuya ilişkin olarak açıklamalarda bulunan Çorlu Özel Vatan Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Çiğdem Kıral, “Özellikle kavurucu sıcakların yaşandığı yaz aylarında, vücut direncimizi artırmak için mevsim sebzeleri ve meyveleri tüketmek büyük önem taşıyor. Günde 4-5 porsiyon sebze ve 2-3 porsiyon meyve tüketimi, bağışıklık sistemini güçlendirmek açısından en önde gelen şartlar arasında geliyor. Özellikle yeşil renkli sebzeleri folik asit, potasyum ve C vitamini bakımından zengin olduğu için mutlaka tercih etmemiz gerekiyor.” dedi. Beslenme ve Diyet Uzmanı Çiğdem Kıral, yaz aylarında sağlıklı beslenmenin şifrelerini ise şu şekilde sıraladı:

MEYVE TÜKETMEYİ ABARTMAYIN!

Sağlıklı besleneceğim diye meyve tüketiminde aşırıya kaçmayın. Çünkü meyvenin içeriğindeki şeker miktarı, hızlı kilo artışını beraberinde getirebilir. Meyveyi günde 3 ile en fazla 5 porsiyon kadar ve daha çok ara öğünlerde tüketmeniz önerilir. Porsiyon için 1 küçük boy elma, şeftali veya 1 orta boy armut, nektarın veya 4 kayısı, 10-15 erik veya 10-15 çilek, karpuz içinse 10’a bölünmüş bir bütün (ortalama 3 kg) karpuzun 1 dilimini ölçü alın. Ara öğünlerde meyvenin yanında, 1 bardak süt, bir parça peynir veya yoğurt gibi proteinli bir seçenekle tüketmeniz sizi daha uzun süre tok tutar. Ayrıca ara öğünlerde meyveleri, ceviz, badem ve fındık gibi yağlı tohumlarla birlikte tüketebilirsiniz.

YAĞ VE UNLU TATLIDAN UZAK DURUN!

Kızartma ve kavurma gibi yağlı besinler yerine daha çok ızgara, fırın ve buğulama yöntemleriyle yapılmış yiyecekler tüketin. Kızartmalar, aşırı yağlı gıdalar ya da sakatatlar yerine ızgara, buğulama ve haşlama olarak hazırlanmış, yağı alınmış etler yenilmeli. Omega-3 yağ asitlerini içeren balık haftada 2 kez tüketilmeli. Tatlı tüketiminde hamur işi tatlılar yerine sütlü tatlılar, meyve tatlıları veya dondurma tüketmek daha doğru bir tercih olur. Ancak aşırıya kaçmayın!

SU TÜKETİMİNE DİKKAT EDİN!

Yaz aylarında sağlıklı beslenmede dikkat edilmesi gereken en önemli konulardan biri de su tüketimidir. Sıcak havalarda vücudun en önemli ihtiyacı sudur. Siz terlemediğinizi düşünseniz de hava sıcaklığı ve nem ile deri, solunum, idrara ve dışkı ile normalden fazla su kaybı olur. Bu kayıp elektrolit kaybı ile beraber, tansiyon dengesizliği, baş ağrısı, halsizlik ve yorgunluk yapabilir. Sıcaklıklarla birlikte vücuttan su atımı da artacağı için kg başına 30-40 ml sıvı tüketmeyi ihmal etmeyin. Günlük sıvı tüketimini 2,5-3 litre civarında tutmak, sağlık açısından oldukça büyük önem taşır. Ayrıca egzersiz yaptığınızda da daha fazla sıvı tüketmeye özen gösterin.

GAZLI İÇECEKLER TÜKETMEYİN!

Sıvı ihtiyacının karşılanması ve serinlemek için suyun dışında süt, ayran, maden suyu, şekersiz limonata, soğuk bitki çayları, şekersiz kompostolar ve taze sıkılmış meyve suyu gibi içecekleri de tercih edebilirsiniz. Gazlı içecekler, aşırı çay ve aşırı kahve tüketiminden kaçının.

4 YAPRAKLI YONCA MODELİ

Sağlıklı beslenme için günlük beslenmenizde 4 yapraklı yonca modelini uygulayın. Bu yeterli ve dengeli beslenmenize yardımcı olacaktır. 4 yapraklı yoncanızı, 4 ana besin grubundan oluşturun. Her yaprak 1 besin grubunu oluşturmaktadır. Bu gruplar; süt ve ürünleri grubu (süt, yoğurt, ayran, cacık), et-kuru baklagiller-yumurta-peynir, ekmek-tahıl grubu (ekmek, makarna, pilav, çorba…) ve meyve-sebze grubudur.

HİJYENE ÖNEM VERİN!

Gıda zehirlenmelerinden korunmak için hijyene önem verin. Yaz aylarında artan besin zehirlenmeleri çoğunlukla hafif seyirli ve kısa süreli hastalıklar olmalarına karşın ağır seyrettiği durumlar da olabiliyor. Özellikle dışarıda ve açıkta satılan yiyecekleri tüketmeyin. Çabuk bozulan potansiyel riskli besinleri (et, yumurta, süt, balık vb.) açıkta bekletmeyin. Besinlerin satın alınması, hazırlanması ve pişirilmesi, saklanması aşamalarında hijyene dikkat edin.          

AÇIK BÜFEDE KONTROLÜ KAYBETMEYİN!

Açık büfeler sağlıklı beslenmeye engeldir. Özellikle tatillerde açık büfe yemek sunan yerlerde fazla miktarda besin tüketmemeye özen gösterin. Farklı yemekler alsanız da toplamının 1 porsiyonu aşmamasına dikkat edin. Özellikle tabağınızın dolu görünmesi için salata ve sebze çeşitlerine daha fazla yer verin. Kızartma, kavurma ve hamurlu yemeklerden uzak durmaya çalışın. Fırında, ızgara yöntemiyle pişirilmiş yemeklere ağırlık verin. Bununla birlikte mayonez, krema, yağlı sos eklenmiş yiyecekleri tercih etmeyin.
Editör : Tuğberk Erdem
76 Okunma
KÖŞE YAZARLARI
Murat Sevgi

Murat Sevgi

Yılmaz Çivici

Yılmaz Çivici

Nijat Ayvaz

Nijat Ayvaz

Mehmet Ali Esmer

Mehmet Ali Esmer

Atıf Mutlu

Atıf Mutlu