Çiçek Çocuklar'dan Tikilere…
Elif Soyseven
Hepimizin annesinden
babasından ya da büyüklerinden duyduğu bir laf vardır. “Biz sizin yaşınızdayken
…” diye çeşitli varyasyonları olan bu cümle, pek tabi hepimizin tüylerini kısa
süreli olarak hazır ol vaziyetine geçirir.
Hâl böyleyken,
isterseniz bir de şu bizim ebeveynlerin gençlik kuşaklarına bir göz atalım.
Kendilerine “68 Kuşağı” veya “Çiçek Çocuklar” denilen nesil, şu zamanlarda
60’lı yaşlarını süren nesil. Yazılı ve görsel medyada sıkça adını duyduğumuz bu
nesil; sol eğilimli, isyankâr kimlikli, özgürlük arayışında olan bir nesil. Rengârenk
çiçek desenli kıyafetleriyle, rock müzik, Joan Baez, Bob Dylan dinler, tüm
dünyanın barış içinde yaşamasını hayal ederlerdi. Bugünkü dünya konjonktürüne
bakınca o zamanın gençliği ne saf, ne temizmiş demekten kendimi alamıyorum
doğrusu. Siyasete girmekten, seslerini duyurmak için meydanlara çıkmaktan
sakınmazlardı. Onları bugün hala yolda görseniz tanırsınız. Çünkü o döneme
damgasını vurmuş yeşil parkaları, dillerinde devrimci söylemleriyle o dönemdeki
fikirlerinden ve hayat tarzlarından büyük çoğunlukla vazgeçmediler. O dönemin
sloganlarıysa “Savaşma Seviş”, Türkiye’de “Yankee Go Home”. Gördüğünüz gibi
bugünün gençliği, “Yankee Go Home” yerine “Starbucks’sız” bir hayat
düşünemiyorum diyor.
78’liler ise
kendilerinden önceki 68’lilerin ilerici söylemleri yerine daha gelenekçi ve
taşralıydı. Ancak bu kavram 68’liler gibi tüm dünyaya ait bir kavram değil,
Türkiye’ye aittir. Bazı görüşlere göre onları bu kavramla niteleyemeyiz. 80 ve
sonrasındaki döneme gelirsek 80 gençliğinin amacı 68’liler gibi dünyayı
kurtarmak değil, kendilerini kurtarmaktı. Tüm dünyada dalga dalga yayılan
serbest ekonomi rüzgârları, bu döneme damgasını vurdu. “Yuppieler” yani Young
Urban Professionals (Genç Şehirli Profesyoneller) adıyla anılan bu kuşak;
yüksek eğitimli, en az bir yabancı dil bilen ve genellikle ekonomi eğitimi
görmüş kişilerden oluşuyordu. 80 sonrası bu kuşağın en önemli özelliği
gençlerin apolitik olmasıydı. Bu dönemin sloganı “Herıld Yani”. Lacivert blazer
ceket, kabarık permalı saçlar, şalvar pantolon, tight ve vatkalar dönemin can
alıcı kıyafetleriydi. 80 sonrası dönemde liberal ekonominin gelişmesiyle
gençler arasında siyasi ideoloji düşüşe geçerken, para ve güç yükselen değer
oldu.
90’lı yıllardan
günümüze ise tiki (tikky) kuşağı olarak adlandırılıyor. Tikkyleri; platin
sarısı saçları, solaryumdan turunculaşmış tenleri ve üstlerinde billboard gibi
marka isimleriyle onları 40 kilometre uzaktan tanırsınız. Umursamazlık ve
alışveriş yapmak, doğalarında vardır. Doğuştan markadırlar:) Değişmez
sloganları; “Oha falan oldum”, “Kal geldi”, “Gecelere akalım”. Değişmez
aksesuarları son model cep telefonları, değişmez mekânları; Bağdat Caddesi,
Nişantaşı, Etiler. İşte size birkaç tikky özlü sözü (!):
*Kal, geliyorum
demez!
*Pantolonum
Diesel’den, clubberım ezelden!
*Geçti Mango indirimi, sür Porche’yi Zara’ya!
Not: 17 Mayıs tarihinde, Milliyet Gazetesi’nin “Gencim” ekinde yayınlanmıştır. Elif Soyseven, çok yakında Eksen Gazetesi'nde...
Elif Soyseven Köşe Yazıları
- Süleyman'ın Halvetiyle, Ali Kaptan'ın Carolin'i Arasında
- Ben, Sizin İçin Öldüm!
- Hayat Ve Bir Avuç Kül
- Haklı Kadın Platformu
- Kanser Ekip, Kanser Yiyoruz
- Son Dakika Haberleri Ve Sayıklamalar
- Ayna Ve Korkular
- Farkında Mısınız?
- Kalkınma Ajansları
- Bedenimizi Hedef Alan Siyaseti Durdurun!
- Gündem Dışı
- Biz Kimiz?
- Olimpiyat Ruhu, Geldiysen “Evet” De!
- Aldanış
- Güven, Tek Kullanımlıktır
- Bir Varmış Bir Yokmuş
- Alzheimer'ın Tedavisi Bulundu Mu?
- Ahmet Taner Kışlalı'nın Ardından
- Gülen Yüzler Projesi
- Bir An Gelir
- Yeni Yıl, Her Derde Deva Mı?
- Aslında Sadece Kar Yağıyor
- Hazır Mısınız?
- Pozitif Ayrımcılığa Mahkûm Kadınlar
- Tablo Değişiyor Mu?
- Sarı Laleler
- Uyandırma Servisi
- Teselli Aramak...
- Koca Ağaçlar…
- Korku Eşiği Aşıldı
- Basın Var Da, Bayram Nerede?
- Söyleyin De Bilelim Beyler!
- Slacklaştık
- Yanık Kokusu
- Kadınlar Ne Düşünür? Aslında Ne Olur?
- Yürütme Gücü
- Kelimelerin İzinde
- Atatürk'ün Evine Ne Yaptınız?