AKP Projelerinde, Deli Dumrul Tarifesi Uygulanıyor
Ülkemizde uygulanmakta olan otoyol ve köprü geçiş
ücretlerini sert bir dille eleştiren CHP Ekonomi Politikalarından Sorumlu Genel
Başkan Yardımcısı ve Parti Sözcüsü Faik Öztrak, “Dün Adalet ve Kalkınma Partisi
Genel Başkanı üzerinde Cumhurbaşkanı gömleğiyle Bursa’da bazı açılışlar yaptı.
Öncelikle, açılan tesislerin milletimize hayırlı olmasını diliyoruz. Açılışı
yapılan projeler arasında İstanbul-İzmir Otoyolu Projesi’nin bir kısmı da var.
Bu otoyolun geçiş ücretlerine bakınca, bu hizmetten sadece bir avuç mutlu
azınlığın yararlanabileceğini görüyoruz. İstanbul’dan yola çıkan bir araç, bu
otoyol güzergâhındaki Osmangazi Köprüsü’nü de kullanırsa, İzmir’e kadar 256
lira geçiş ücreti ödeyecek. Bu sadece otoyol ve köprü ücreti… Bir de 200
liralık benzin yaktığını düşünün! Bir aracın toplam ulaşım masrafı, 500 lirayı
buluyor. Oysa bugün İstanbul’la İzmir arasında uçak bileti 250 lira civarında.
Bu güzergâhtan arabayla İzmir’e gitmek, uçakla İzmir’e gitmekten 2 kat daha
pahalı. Yani arabada 2 kişi olsa kurtarmıyor. Yine İstanbul’dan İzmir’e yük
getirip, götüren bir kamyonun sadece gidiş-geliş otoyol masrafı bin 292 TL.
Buna bir de bu kamyonun yakacağı mazotun masrafını koyun. Kamyoncu bir seferde
bir asgari ücret harcamak durumunda kalıyor. Oysa ulaştırma altyapısına erişim
ne kadar ucuz ve kolay olursa, ticaret ve sanayi sektörlerimiz de o kadar
olumlu etkilenir, o kadar hızlı gelişir. Şimdi İzmir ve çevresinde üretilen
zeytinyağı, incir veya ayakkabı bu yoldan İstanbul’a ulaştırıldığında bunun
ulaşım masrafı ne kadar olacak? Kamyoncunun bu masrafı karşılamaya gücü yetecek
mi? ‘Tedarik zincirindeki maliyetleri düşürelim, düşürelim.’ diyoruz, tedarik
zincirindeki maliyetleri arttırıyoruz.” dedi.
VATANDAŞA DELİ DUMRUL
TARİFESİ
Milletvekili Öztrak, “Milletimiz, önceki iktidarların
yaptığı yollardan geçerken ne ödüyor? ‘Devletin kasasından bir kuruş çıkmıyor!’
denerek AKP döneminde yapılan bu oto yollardan geçerken ne ödüyor? Bir de buna
bakmak lazım. Bir kıyas olsun diye, Ankara ile İstanbul arası yaklaşık 450 km.
ve bu yoldaki masrafları ele alalım. Arabayla Ankara ve İstanbul’u birbirine
bağlayan otoyolu kullanırsak, 25 TL ödüyorsunuz. Yine Avrupa Yakası’na 1’inci
ve 2’nci köprüden geçersek, ödeyeceğimiz ücret 8 lira 75 kuruş. Yani 34 liraya
Ankara’dan İstanbul’un Avrupa Yakası’na ulaşabiliyoruz. Mesafe yaklaşık 450
kilometre. Kamyoncuysanız bu güzergâhta ödeyeceğiniz otoyol ücreti 49 lira 75
kuruş, köprü ücreti de 49 lira. Ankara’dan İstanbul Avrupa Yakası’na giden bir
kamyonun ödeyeceği toplam ücret yaklaşık 99 lira. 100 lira bile değil.
İstanbul-İzmir arasında aynı kamyonun ödeyeceği ücret ise yeni yapılan yolda
646 TL. 99 lira nerede, 646 lira nerede? İki güzergâh arasındaki mesafe aynı
olmasına rağmen İstanbul’dan İzmir’e gitmenin maliyeti Ankara’dan İstanbul’a
gitmenin maliyetinin 7 katı. Peki, aradaki fark nereden geliyor? Açık
söyleyeyim, otoyolların işletme ve finansman modellerindeki farklılıktan
geliyor. Birini devlet yapmış işletiyor, diğeri ‘Kamu-Özel İşbirliği’ denerek
yandaş tarafından yapılmış ve yandaş tarafından işletiyor. 2’nci olarak,
devletin doğrudan yaptığı ve işlettiği köprüye ve otoyola milletimiz sadece ve
sadece o yoldan geçtiğinde, o köprüden geçtiğinde para veriyor. Oysa ‘Kamu-Özel
İşbirliği’ modeliyle yapılan köprüye ve otoyola millet aslında ‘geçse de
geçmese de’ para ödüyor. Yani Adalet ve Kalkınma Partisi Projeleri’nde, tam bir
Deli Dumrul tarifesi uygulanıyor.” diye konuştu.
SARAY KASASINDAN
DEĞİL MİLLETİN KESESİNDEN
Öztrak, “Biz bunları gündeme getirince de Saray’ın Kibirli
Adamı kızıyor. Bizleri iş bilmezlikle suçluyor. ‘Kendi kasasından’ 1 kuruş
çıkmıyor diyor. Doğrudur, bu paralar Saray’ın ve yandaşların kasasından
çıkmıyor. Ama milletin cebinden ve devletin hazinesinden çıkıyor. Milletimiz
geçmediği köprü, yatmadığı hastane için geçen yıl vergileriyle bütçeden 6
milyar lira ödemiş. Bu yıl ise bütçeye konan rakam 9,7 milyar TL. 2020’de
geçilmeyen köprü ve yatılmayan hastaneler için bütçeden ödenecek tutarın 20,3
milyar TL’ye yükseleceği tahmin ediliyor. Yine 2021’de aynı harcamalar için
ödenecek tutar tahmini ise 23,5 milyar TL. Bunlar, bütçenin 3 yıllık tahmini
içinde, rakamların arkasına gizlenmiş olan bir takım veriler toplayarak çıkartarak
TÜSİAD’ın Bütçe İzleme Raporu’nda tespit edilmiş büyüklükler. Bu rakamlara bir
de Devlet Hava Meydanları İşletmesi’nin havaalanları için verdiği yolcu
garantileri karşılığında yaptığı ödemeler dâhil değil. Hava Meydanları
işletmesi, KİT… Bu nedenle onun kendi bütçesi var, buradan yapılan ödemeler eğer
hazineye muhtaç hale gelmezse sadece orada gözükür. Hazineye muhtaç hale
geldiğinde de sermaye olarak kendisine para veriyor.” dedi.
RİSK MİLLETİN KÂR
YANDAŞIN
Benzer Haberler
- Vekil Yontar: “Tekirdağ, Yine CHP Belediyeciliği Dedi!”
- Erasmus Kapsamında Gönderilen 122 Bin 577 Euro Nerede?
- CHP Milletvekili Aygun: “Yerel Basının Nefesi Kesiliyor!”
- O Madde Metinden Çıkmadıkça, Tezkereye “Hayır” Denmeli!
- Tekli Öğretime Geçiş İçin, Tekirdağ’a 91 Okul Yapılması Gerekiyor!
- Öztrak; “Türkiye, Kızıl Karanlık Pazartesi’ye Uyanır!”
- Genel Başkan Ümit Özdağ, “Bakanlık” Pazarlığı Yapmadı!
- CHP Sözcüsü Öztrak: "Öz Yurdunda Garip, Öz Yurdunda Parya!"
- Öztrak; ‘Deepfake’ Kumpası’nı, İletişim Başkanlığı’na Bağladı!
- Özcan: “Çorlu’yu, Büyük Hedeflerine Kavuşturacağız!”