AKP Projelerinde, Deli Dumrul Tarifesi Uygulanıyor
reklam
21 Ağustos 2019
AKP Projelerinde, Deli Dumrul Tarifesi Uygulanıyor

AKP Projelerinde, Deli Dumrul Tarifesi Uygulanıyor

Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Merkez Yönetim Kurulu Toplantısı ardından düzenlenen basın toplantısında konuşan Genel Başkan Yardımcısı ve Parti Sözcüsü Öztrak, “Adalet ve Kalkınma Partisi projelerinde, tam bir Deli Dumrul tarifesi uygulanıyor.” dedi.

Ülkemizde uygulanmakta olan otoyol ve köprü geçiş ücretlerini sert bir dille eleştiren CHP Ekonomi Politikalarından Sorumlu Genel Başkan Yardımcısı ve Parti Sözcüsü Faik Öztrak, “Dün Adalet ve Kalkınma Partisi Genel Başkanı üzerinde Cumhurbaşkanı gömleğiyle Bursa’da bazı açılışlar yaptı. Öncelikle, açılan tesislerin milletimize hayırlı olmasını diliyoruz. Açılışı yapılan projeler arasında İstanbul-İzmir Otoyolu Projesi’nin bir kısmı da var. Bu otoyolun geçiş ücretlerine bakınca, bu hizmetten sadece bir avuç mutlu azınlığın yararlanabileceğini görüyoruz. İstanbul’dan yola çıkan bir araç, bu otoyol güzergâhındaki Osmangazi Köprüsü’nü de kullanırsa, İzmir’e kadar 256 lira geçiş ücreti ödeyecek. Bu sadece otoyol ve köprü ücreti… Bir de 200 liralık benzin yaktığını düşünün! Bir aracın toplam ulaşım masrafı, 500 lirayı buluyor. Oysa bugün İstanbul’la İzmir arasında uçak bileti 250 lira civarında. Bu güzergâhtan arabayla İzmir’e gitmek, uçakla İzmir’e gitmekten 2 kat daha pahalı. Yani arabada 2 kişi olsa kurtarmıyor. Yine İstanbul’dan İzmir’e yük getirip, götüren bir kamyonun sadece gidiş-geliş otoyol masrafı bin 292 TL. Buna bir de bu kamyonun yakacağı mazotun masrafını koyun. Kamyoncu bir seferde bir asgari ücret harcamak durumunda kalıyor. Oysa ulaştırma altyapısına erişim ne kadar ucuz ve kolay olursa, ticaret ve sanayi sektörlerimiz de o kadar olumlu etkilenir, o kadar hızlı gelişir. Şimdi İzmir ve çevresinde üretilen zeytinyağı, incir veya ayakkabı bu yoldan İstanbul’a ulaştırıldığında bunun ulaşım masrafı ne kadar olacak? Kamyoncunun bu masrafı karşılamaya gücü yetecek mi? ‘Tedarik zincirindeki maliyetleri düşürelim, düşürelim.’ diyoruz, tedarik zincirindeki maliyetleri arttırıyoruz.” dedi.

VATANDAŞA DELİ DUMRUL TARİFESİ

Milletvekili Öztrak, “Milletimiz, önceki iktidarların yaptığı yollardan geçerken ne ödüyor? ‘Devletin kasasından bir kuruş çıkmıyor!’ denerek AKP döneminde yapılan bu oto yollardan geçerken ne ödüyor? Bir de buna bakmak lazım. Bir kıyas olsun diye, Ankara ile İstanbul arası yaklaşık 450 km. ve bu yoldaki masrafları ele alalım. Arabayla Ankara ve İstanbul’u birbirine bağlayan otoyolu kullanırsak, 25 TL ödüyorsunuz. Yine Avrupa Yakası’na 1’inci ve 2’nci köprüden geçersek, ödeyeceğimiz ücret 8 lira 75 kuruş. Yani 34 liraya Ankara’dan İstanbul’un Avrupa Yakası’na ulaşabiliyoruz. Mesafe yaklaşık 450 kilometre. Kamyoncuysanız bu güzergâhta ödeyeceğiniz otoyol ücreti 49 lira 75 kuruş, köprü ücreti de 49 lira. Ankara’dan İstanbul Avrupa Yakası’na giden bir kamyonun ödeyeceği toplam ücret yaklaşık 99 lira. 100 lira bile değil. İstanbul-İzmir arasında aynı kamyonun ödeyeceği ücret ise yeni yapılan yolda 646 TL. 99 lira nerede, 646 lira nerede? İki güzergâh arasındaki mesafe aynı olmasına rağmen İstanbul’dan İzmir’e gitmenin maliyeti Ankara’dan İstanbul’a gitmenin maliyetinin 7 katı. Peki, aradaki fark nereden geliyor? Açık söyleyeyim, otoyolların işletme ve finansman modellerindeki farklılıktan geliyor. Birini devlet yapmış işletiyor, diğeri ‘Kamu-Özel İşbirliği’ denerek yandaş tarafından yapılmış ve yandaş tarafından işletiyor. 2’nci olarak, devletin doğrudan yaptığı ve işlettiği köprüye ve otoyola milletimiz sadece ve sadece o yoldan geçtiğinde, o köprüden geçtiğinde para veriyor. Oysa ‘Kamu-Özel İşbirliği’ modeliyle yapılan köprüye ve otoyola millet aslında ‘geçse de geçmese de’ para ödüyor. Yani Adalet ve Kalkınma Partisi Projeleri’nde, tam bir Deli Dumrul tarifesi uygulanıyor.” diye konuştu.

SARAY KASASINDAN DEĞİL MİLLETİN KESESİNDEN

Öztrak, “Biz bunları gündeme getirince de Saray’ın Kibirli Adamı kızıyor. Bizleri iş bilmezlikle suçluyor. ‘Kendi kasasından’ 1 kuruş çıkmıyor diyor. Doğrudur, bu paralar Saray’ın ve yandaşların kasasından çıkmıyor. Ama milletin cebinden ve devletin hazinesinden çıkıyor. Milletimiz geçmediği köprü, yatmadığı hastane için geçen yıl vergileriyle bütçeden 6 milyar lira ödemiş. Bu yıl ise bütçeye konan rakam 9,7 milyar TL. 2020’de geçilmeyen köprü ve yatılmayan hastaneler için bütçeden ödenecek tutarın 20,3 milyar TL’ye yükseleceği tahmin ediliyor. Yine 2021’de aynı harcamalar için ödenecek tutar tahmini ise 23,5 milyar TL. Bunlar, bütçenin 3 yıllık tahmini içinde, rakamların arkasına gizlenmiş olan bir takım veriler toplayarak çıkartarak TÜSİAD’ın Bütçe İzleme Raporu’nda tespit edilmiş büyüklükler. Bu rakamlara bir de Devlet Hava Meydanları İşletmesi’nin havaalanları için verdiği yolcu garantileri karşılığında yaptığı ödemeler dâhil değil. Hava Meydanları işletmesi, KİT… Bu nedenle onun kendi bütçesi var, buradan yapılan ödemeler eğer hazineye muhtaç hale gelmezse sadece orada gözükür. Hazineye muhtaç hale geldiğinde de sermaye olarak kendisine para veriyor.” dedi.

RİSK MİLLETİN KÂR YANDAŞIN

Sözlerine devam eden Öztrak, “Soruyoruz biz de: Nedir bu verdiğiniz yolcu garantilerinin miktarı? Cevap veriyorlar; ‘Sözleşmenin gizliliği vardır. Bu nedenle bu rakamları veremeyiz.’ Şimdi İstanbul-İzmir otoyolu için Hazine’nin kefil olduğu dış kredi miktarı 4 milyar 956 milyon 312 bin 328 dolar. Yani yaklaşık 5 milyar dolar. Yine bu otoyol üzerindeki güzergâhlarda, günlük 17 bin ile 40 bin arasında araç geçecek diye bu şirketlere garanti verilmiş. Eğer araç sayısı bunun altına düşerse, aradaki farkı devlet karşılıyor. Demek ki 40 bin araç geçse de, geçmese de bu para ödeniyor. Geçiyorsa geçen ödüyor, geçmiyorsa devlet ödüyor. Bu projelerin dış finansmanına garantiyi kim veriyor? Devlet veriyor, yolcu, araç hasta garantisini devlet veriyor, bu kadar garantiden sonra geliri yandaş cebine indiriyor. Ondan sonra da dönüp buna risk paylaşımı diyorlar. Kamu özel işbirliği risk paylaşımı… Burada risk milletin, kâr da yandaşın. Bunun adı milletin cebinden yandaşları daha da zengin etme operasyonudur. Madem bu modelin dünyaya örnek olduğunu iddia ediyorsunuz, neden ihale sözleşmelerini açıklamıyorsunuz, neden verilen yolcu, araç ve hasta garantilerinin her bir proje için kalem kalem ne kadar olduğunu açıklamıyorsunuz? Bu garantilere konu yolcu, araç ve hasta sayılarının gün gün ne kadarının karşılandığını ne kadarının bütçeye yük olarak geleceğini, milletle neden paylaşmıyorsunuz, neyi saklıyorsunuz? Madem bu projeler çok iyi, rakamları neden kurum bütçelerinin kuytusuna, köşesine saklıyorsunuz da araştırma kuruluşları oturuyorlar toplu iğneyle kuyu kazar gibi bu rakamları araştırıp çıkartmaya çalışıyorlar.” diye konuştu.
Editör : Tuğberk Erdem
148 Okunma
KÖŞE YAZARLARI
Murat Sevgi

Murat Sevgi

Yılmaz Çivici

Yılmaz Çivici

Nijat Ayvaz

Nijat Ayvaz

Mehmet Ali Esmer

Mehmet Ali Esmer

Atıf Mutlu

Atıf Mutlu